Forside  ->  Om ÅF   ->   Fagbeskrivelser   ->   Billedkunst

Billedkunst på Århus Friskole


I Billedkunst udvikler børnene deres egne idéer ved at lege med og udforske forskellige teknikker og materialer. Børnene eksperimenterer, fordyber sig, gentager sig selv og forfølger deres idé fra tanke over handling til et færdigt produkt.

Vi arbejder med, at det enkelte barn bevarer sin nysgerrighed, udfordrer sig selv og udvikler sin egen udtryksform.

Udviklingen af det individuelle sker altid i en fælles ramme til gensidig glæde og inspiration.

I Billedkunst er der plads og ro til fordybelse. Børnene lærer at give processen tid og at gøre produkterne helt færdige, så de kan være stolte af resultatet. Processen er åben som legen, og børnene får brug for iagttagelse, sanser, fantasi, inspiration og viden. Det er et fag, hvor fantasien får frit løb, og hvor børnene opdager ved at eksperimentere.

Børnene bruger deres hænder og skal huske at tage arbejdstøj på, så deres tøj ikke hæmmer dem i deres arbejde.

Vi afslutter projekterne med en udstilling eller et andet produkt, så børnenes arbejde synliggøres, og andre på skolen kan få glæde af det.


Børnene skal lære at arbejde på et værksted. De skal vide, hvordan de skal bruge de forskellige materialer og værktøjer, og hvordan de undgår unødigt spild af materialer, og de skal lære at rydde op efter sig. På den måde bliver de selvhjulpne og kan bruge lokalet, når de har lyst.


Lærerens rolle er at præsentere idéer, teknikker og arbejdsmetoder. Læreren giver plads til børnenes egne eksperimenter og støtter dem i at udvikle egne personlige udtryk gerne gennem skæve indfaldsvinkler og provokation. Læreren baserer undervisningen på det undersøgende og det eksperimenterende. Når læreren giver respons, skal det være med stor respekt for børnenes egne udtryk.


Vi arbejder med plane, rumlige og elektroniske billeder.


Blå Gruppe:


Plane billeder:

Børnene lærer de grundlæggende teknikker inden for maleri, tegning og grafik.

Tegning:

Bevægelsestegning, konturtegning, kontraster, silhuetter, lys og skygge, tegne ud fra model og opstillinger, tegne ude, arbejde i skitsebogen, illustrere egne fortællinger og digte, tegneserier, postkort.

Maleri:

Farvecirklen, varme og kolde farver, komplementærfarver, selv fremstille maling, arbejde med mønstre, gentagelser og strukturer, forskellige teknikker, maleri på plade eller lærred, udsmykningsopgaver, plakater.

Grafik:

Sort/ hvid kontrast, det negative billede, form og flade, linoleumstryk.

Monotypi


Rumlig Billedkunst:

Skulptur i ler, gibs, cernit, papmaché.

Kukkasser, der kan illustrere en historisk periode f. eks 2. Verdenskrig

Landskaber til figurer.

Designopgaver f. eks fortællerstolen.

Kostumer og figurer

Scenografier til musical, et fast projekt hvert 3. år

Arkitektur og hulebyggeri


Elektroniske billeder:

Digitalkamera

Videofilm

Animationsfilm, som er et fast projekt hvert 3. år.


Vi har også emner om forskellige kunstnere og deres udtryksform set i forhold til den tid, de levede i.


Rød Gruppe:


Plane billeder:

Tegning:

Arbejde med forskellige tegneteknikker, selvportræt, croquis tegning, tegning og akvarel, tegne ude

Maleri:

Udbygge farvelære med valører, maleri, blandingsteknikker, collager, ikoner

Grafik:

Grafiske tryk: Linoleum og dybtryk i zink


Rumlige billeder:

Arbejde med ler, gibs, papmaché, papirlamper, papirskulpturer, huse, totempæl i gasbeton, træskulpturer, skrammelskulpturer, bronzeskulpturer, kostumer, kulisser og scenografi til musical hvert 3. år.


Elektroniske billeder:

Digitalkamera, selvportræt som manipuleret computerbillede

Videofilm

Animationsfilm


Vi arbejder også med:

Billedanalyse

Forskellige kunstnere

Arkitektur og design


På skolen har vi jævnligt besøg af gæstelærere i Billedkunst

Vi besøger også forskellige kunstmuseer.

Vi har deltaget i forskellige filmfestivaler for børn med vores animationsfilm.


Traditioner hvor Billedkunst bliver brugt:


På vores lejre

Til Festugeoptoget i Århus Festuge

På de årlige juleværksteder

9. klasses gaver til skolen