7. Klasse's tur til Berlin. 2006

Turen derned og onsdag

Vi havde kørt hele natten fra Århus og sovet elendigt, men kom da frem i god behold til den del af byen hvor vi skulle være. Vi kom klokken halv 8 og vi fik lov til at komme ind på vores hostel/vandrehjem Sun Flower Hostel, selvom vi først havde booket det til klokken 12:00. Vi tog vores ting ind på vores værelser, vi var delt op i 3 rum mens lærerne var delt op i 2.

Vores Hostel var et fremragende sted sammenlignet med prisen. Det var meget specielt indrettet, hippie-stil... Med en hyggelig atmosfære. Morgenmaden var ikke så sund, bestod mest af toastbrød med nutella.

Da vi havde gået op med vores ting, pakket lidt ud tog vi afsted mod tv-tårnet (ca. 5 kilometer fra vores hostel). Det var et prægtigt syn der mødte vores øjne da vi gik igennem Karl Marx Allé, husene var helt synkroniseret på begge sider af vejen, og strålede som solens gule glans, man kunne ikke se tidens præg på det farverige murværk, der var udsmykket med nymodens vinduer der sigtede på fremtidens boligmarkede og fuldt ud acceptabelt for rige og deres ligemænd. Da tv-tårnet's smukke arkitektur fangede vores blik blev vi straks distraheret af Dunkin' Dounuts. Vi modstod fristelsens fra Dunkin' Dounuts og vi begav os hen til det endelige mål/tv-tårnet med fråde om munden.

Vores maver hungrede efter et lille delikat måltid hvilket hurtigt viste sig at gå i opfyldelse, da vi indtog en velnærende og proteinrig Döner-Kebab.

Succen'en med hovedretten blev efterfulgt af en lækker dessert fra Dunkin' Dounuts der bestod af en bakke med denne delikate anretning af dounuts.

Vi bevægede os op i kuglen der var anbragt i en højde af 231 meters højde, ca. 72% af tv-tårnets fulde højde. Vi kom ud af vores transportmiddel/elevator som besad denne umådelige kraft at køre 6 meter i sekundet, vi begav os rundt i kuglen og betragede den nøje og kiggede ud ad den fuldt ud acceptable udsigt. Det var et vidunderligt syn, der let kunne opfattes som uvirkelighed hvilket situationen ikke så ud til at være.

Onsdag aften skulle vi bare have noget brød og den slags til aftensmad, men der var nogle der kogte pasta og andre der købter morgenmadsprodukter.

Onsdag var også den dag der var meget vigtig Chapions League finale

mellem FC Barcelona og Arsenal som Tobias, Louis, Lasse og Mathias K. bare skulle se, koste hvad det ville. På vores hostel var der kun et lille lorte tv der hang tre meter oppe i luften og det ville vi ikke finde os i.

Så vi plagede Hans Martin om vi ikke kunne finde en bar at se den på. Det var han ikke meget for, men vi kæmpede tappert videre. Til sidst lykkedes det! Vi skulle se den på en bar i Simon Dach Straße som er en gade lidt væk fra vores hostel. Efter et kvartérs tid fandt vi en bar eller det var nærmere en ”Rock Cafe” som de selv kaldte det. Da vi trådte ind på baren blev vi mødt af et udsævanligt syn. En hel masse gamle lp-omslag som tapet. Der var alt fra både The Beatles til AC/DC. Der så vi altså kampen som endte 2-1 til FC Barcelona. Så var Tobias glad. Så gik vi hjem til det omtalte hostel hvor resten af klassen var.

Torsdag

Vi tog U-bahn ind til Kufürstendamm, hvor vi så Gedâchniskirche, også kaldt ”den knækkede tand” fordi den blev bombet af englænderne under 2. verdenskrig.

Den var meget stor engang, men efter krigen var der meget der forsvandt.

Så nu er den meget lille.

Efter vi var færdige i kirken gik vi ind i pudderdåsen.

Det er et flot sted hvor væggene er lavet af blåt keramik. Pudderdåsen er et nybygget kirkerum.

Bagefter gik vi ud for at shoppe i forskellige butikker.

Shoppingmulighederne var mest for piger, da det meste bestod af tøjbutikker.

Dog var der McDonalds, Burger King og Dunkin' Donuts, hvis man fik for meget trang til fast food. Nogle valgte også at tage i akvariet/zoo.

Der var alt lige fra fugleedderkopper til hajer og fra vandmænd til firben.

Og der så de verdens største ferskvandsfisk. Den var grim..

Det lå også lige ved siden af den store zoo. Der fra kunne vi se den store løve der lå og sov. Det var kun Laura, Dagmar, Thomas og Hans Martin, for de andre ville hellere shoppe.

Om aftenen var vi ude i Berlins aftenliv ved Oranienburger Strasse, for at se på en kneipe/bar som Hans Martin havde været på før. Den var dog væk, men vi så ca 23 ludere på vejen derhen og en masse andre kneiper.

Vi kom også forbi den nye jødiske synagoge, som blev bygget som erstatning for den gamle, som blev brændt ned af nazisterne. Den var flot.

Fredag

Brandenburger Tor

Brandenburger Tor er den sidste af de store porte fra gamle dage.

Det er en meget smuk port med billeder på hver søjle, og en sejrstatue på toppen.

Statuen på toppen af porten forestiller en kvinde i en stridsvogen trukket af fire heste. Kvinden har vinger og holder en stav med en ørn for enden. Brandenburger Tor er 200 år gammel og blev bygget i 1789 og var færdigt i 1791. Den er 26m høj og søjlerne er 11m bredde.

Den dag vi var ved Brandenburger Tor regnede det.

Så næsten alle købte paraplyer.

Ved Brandenburger Tor var den dag 25.000 læger i demonstration.

Gallerie Lafayette.

Gallerie Lafayette er et storcenter som en franskmand har bygget. Det specielle ved Lafayette er at han har sin egen form for akitektur. I midten af centret er der en glaskuppel som gør at du kan se ind til alle butikker og cafeer. Lige når du kommer ind i centeret kan du kigge til venstre og der er udstillet et stykke af Berlinmuren.

Unter den Linden.

Unter den Linden er den gade der fører fra Brandenburger Tor og hen til Gallerie Lafayette.

Gaden er en meget dyr gade, med mange dyre spisesteder og turistshops.

Gaden i sig selv er ikke særlig fin men eftersom at der ligger mange særværdigheder lige i nærheden, så synes de godt at de kan sælge til meget dyre priser. Af den grund tjener de meget så de kan blive til meget fine butikker og spisesteder. Den hedder Unter den Linden fordi den ligger under lindetræerne og det har givet den navnet.

Checkpoint Charlie

Efter vi havde set Brandenburger Tor, tog ved ned til det gamle overgangssted, Checkpoint Charlie.

Først skulle vi lige ud og finde en döner og derefter tog vi på Checkpoint Charlie museet.

På museets 3 etager var der en masse informationer om tiden fra 1939 – 1989. Der stod en masse om berlinmuren og tiden før og efter murens fald. Det var meget spændende, men vi var super trætte og vejret var gråt og vådt.

Ude på gaden ved Checkpoint Charlie, var der en masse små tysker mænd, der solgte gamle DDR uniformer. Der kunne man f.eks. få sådan et komunistisk ”hammer og sejl” bælte, som Anna og Tilde har.

Fredag – hjemrejsedagen

Først skulle vi pakke. Men som sådan nogen søde børn vi er, så havde nogen af os allerede pakket. Så skulle vi spise morgenmad, som var toastbrød med nutella i de flestes tilfælde. Efter morgenmaden skulle vi pakke bussen med alle vores tasker. Også stod det på slikshopping i Kaiser´s, som er det lokale supermarked. Da alle var klar, gik turen hjemad ca. Kl. 12. vi skulle køre i ca. 8 timer, så turen var lang! ca. kl. 14:30 spiste vi frokost på en Tysk rasteplads ved en tankstation (det var håndmadder) som vi selv havde medbragt. I bussen skulle vi lave nogen tysk kurser med vores/Hans Martins medbragte kamera. Da vi kom hjem ca. kl. 20:30, stod alle forældrene og ventede på os.

Redigeret af: Mathias T. & ham den sQde skaldet fyr.