Børnestavning

….betyder, at børnene staver ud fra de bogstavlyde, de kan høre.

Målene med at indføre børnestavning i børnehaveklassen er:

• At give alle børn stor lyst, frimodighed og glæde ved at formulere sig skriftligt.
  • At skabe en atmosfære af lærelyst i klassen.
  • At kunne give alle elever udfordringer på deres eget niveau.
  • At børnene hurtigere bliver dygtige “forfattere”.
  • At børnene lærer alle bogstaverne og deres lyde og forstår, at deres sammensætning bliver til ord, der bliver til sætninger, der bliver til tekst.

Børns staveudvikling kan sammenlignes med deres tale- og motoriske udvikling:

• Den bedste udvikling kommer, når barnet i sit eget tempo og i en positiv, støttende atmosfære får lov til at forsøge sig frem – og får positive tilbagemeldinger på sine resultater.

Forskning viser:

• At alle børn gennemgår den samme staveudvikling, når først de kommer i gang med at skrive selv – blot sker det i forskelligt tempo.
  • At den mest effektive læring finder sted, når barnet selv er aktivt og skal tænke egne løsninger frem i stedet for blot at kopiere andres.
  • At det dybest set er gennem sejre og succeser, at et menneske udvikler sig. I børnestavning er der mange succeser, men næsten ingen nederlag.

Forventninger til børnestavningen:

• Børnene vil udvikle sig i forskelligt tempo.
  • Det vigtigste er, at alle er i udvikling.
  • I begyndelsen vil det være svært at læse det, som børnene skriver – også for børnene selv, (men det ændrer sig).
  • De fleste børn vil med det samme få stor lyst til at skrive, men nogle skal i begyndelsen opmuntres meget.
  • Børnene vil undervejs pludselig bruge stumme d’er, dobbeltkonsonanter eller lignende overalt i skrivningen afhængig af deres staveudvikling, men det er kun en overgang.

I starten vil det helt sikkert være svært for os voksne at læse det, børnene skriver, men:

• Øvelse gør mester
  • Sig til barnet, at vi (voksne) ikke har lært børnestavning som små og derfor ikke kan læse alt. Vi kan læse det højt, vi kan og “mumle-læse” resten.
  • Lad barnet selv læse.
  • Nogle af børnene i klassen er allerede nu i gang med at skrive små historier. Andre er her i begyndelsen mest trygge ved kun at skrive enkeltord, og det er helt i orden. De vil sikkert snart få mod på at skrive historier.
  • Her i begyndelsen skriver børnene måske kun et enkelt bogstav for et ord, men efterhånden kommer der flere på.

Os voksnes opgave er:

• At opmuntre og rose barnet, når det skriver
  • At tale med barnet om det, det har skrevet.
  • Ikke at påtale stavefejl.
  • At opmuntre barnet til at børnestave ved fx at sige: “prøv at skrive de lyde, du kan høre”, eller hjælp med at sig lyden, fx “mmmmm”.
  • At forklare bedsteforældre, større søskende og andre om børnestavning.

Det vigtigste er at have et resursesyn på børnenes stavning, fremfor et mangelsyn. Vi er gardnere, der skal få fantasien og historierne til at gro, frem for tandlæger, der leder efter huller.