Rollespils ugerne.

14 dage om året afholdes der et rollespil i SFO’en. Der bruges en uge til at bygge de fysiske rammer op og en uge til at lege rollespillet.

Vi har valgt at afholde det nogle måneder inde i det nye skoleår, så nye børn er trygge ved både området og de voksne. Rollespillet rummer fantastisk mange facetter, og derfor bruger vi det også som pædagogisk ramme.

De forskellige roller kan føre til, at børn og voksne træder ud af vante handlingsmønstre, og dermed kan afprøve og spejle sig fra nye perspektiver og relationer. Der er mulighed for rigtig mange forskellige pædagogiske nedslag, her nævnes nogle: Perspektivskifte, strategi, simuleret relevans, social interaktion, samarbejdsfærdigheder, fællesskabsfølelse, struktur, regler, fantasi, kreativitet, fortælling, improvisation og mange flere.

Børnene har indflydelse på historien, og vælger selv hvilke roller de ønsker. Temaet kredser sig omkring middelalderen (kan skifte) og børnene vælger roller som krigere, spåkoner, kromutter/fatter, handel, valuta ansvarlig, håndværker, musiker, healer osv.

I spilleugen mødes alle børn og voksne, hver dag kl 14.00, udklædte og klar til at høre dagens lille forhistorie. Det er også her, at der er mulighed for at annoncere forskellige happenings. Det kunne være et bryllup, nyt fra krigerne, dagens ret i kroen osv. Der bages og laves eliksir som handles i de mange boder. Krigerne træner og holder vagt for eventuelle trusler udefra. Byens smed laver og reparere våben, syerskerne ordner klæder, og nogle børn spiller handelsrejsende og besøger byen.

Den sidste dag i ugen afholdes der en stor markedsfest, hvor byen og deltagerne bliver pyntet. Forældrene inviteres til mad og drikke, og der hygges og fortælles om ugens mange spændende oplevelser.

“Fantasi er mere vigtig end viden. For mens viden omfatter alt det, der er, omfatter fantasi alt det der kommer til at være.”

Albert Einstein.