8. klasses ture har været en tradition på Århus Friskole i mange mange år.

Først på foråret rejser 8. klasse sammen med tre lærere ud i verden for at opleve, hvordan man lever i den tredje verden, for at knytte bånd og for at udveksle kultur. De unge i 8. klasse og lærerne beslutter år for år, hvor rejsen går hen. De sidste årtier er turene gået til lande med rødder for den rytmiske musik og dans. Brasilien, Cuba, Øst-, Vest- og SydAfrika. Og hvem ved, hvor næste tur går hen?

En 8. klasses tur koster mange penge og dem tjener børnene selv – med hjælp fra lærere og forældre.

Klassen arrangerer og høster overskuddet fra skolens to årlige fester  –  Fastelavn og Høstival

Derudover tager klassen med musiklærere ud og spiller, synger og danser med børneinstitutioner.

Enkelte klasser har ryddet op efter Skanderborg Festival og diverse kommunale arrangementer

og har f.eks stået for rengøring i forbindelse med Sculpture by the Sea.

Læs mere uddybende om 8.klasseture formål og historik her.