Gruppelejre

I det tidlige efterår er der gruppelejre, der blandt andet har til formål at ryste de hvert år nye grupper sammen.

For enkelte klasser efter et klasselærerskift.

Gul gruppelejr Møgelø 2019 6
Gul gruppelejr 2019 Møgelø
Gul gruppelejr Møgelø 2019 1
Gul gruppelejr 2020 Møgelø

Gul Gruppelejr

Bh.kl  1.kl 8. kl og 9.klasse er på Møgelø – en lille ø i Juulsø med udsigt til Himmelbjerget.

De ældste elever cykler til øen. De yngste bliver kørt i skolens bus.

Det er både genbesøg til øen for 1.klasse og 9.klasse, der også var på øen sidste år, men også for 8.klasse der var på øen, da de gik i lillegul.

Gul gruppe har ofte den lille ø helt for sig selv. Bh. klasse og 1. klasse er på lejr med 2 overnatninger.

Storegul med 4 overnatninger.

Lejren er en væsentlig brik for den nye bh.klasses sociale liv, fortrolighed ved klasselærer og pædagoger og for forholdet til legestorebror eller søster.

Legestorebror eller -søster læser godnathistorie og putter indtil de voksne tager over

Dagene står på leg, bålmad, snitning, skumringsløb, lagkageløb, natur, kano- eller robådsture med følge-motorbåd. Generelt er der et kæmpe fokus på vandsikkerhed – hele tiden! F.eks er der ingen adgang til vandkanten for lillegul uden korrekt monteret redningvest.

Fælles aktiviteter foregår oftest i de bordholds-grupper, der også bruges til spisning og arbejdsopgaver i hverdagen på skolen.

Hvert bordhold består af mindst to fra bh.klassen og deres to legesøskende fra 8. klasse samt to fra 1.klasse og deres to legesøskende fra 9. klasse

De døgn storegul er på lejr uden lillegul er også vigtige brikker for det sociale liv i den nye storegul gruppe.

Så er der plads til 9.klasses Natløb, der ofte består af teater, ballet eller opera tableau’er med mytiske fortællinger.

Fredag er det tidligt op til rengøring og cykeltur hjem til skolen.

Møgelø2021vers2
2021 Gul gruppelejr Møgelø
2017 Møgelø putning
2017 Gul gruppelejr Møgelø - Godnathistorie

Blå gruppelejr

2. 3. og 4. klasse bliver også hvert år en ny konstellation af børn og voksne, der skal rystes sammen  med gode oplevelser.
Blå gruppes efterårslejr er i mange årtier gået Trollhytten i Gjern bakker.
Lejren byder ofte på udeliv i massevis, gåture, bål og skumfiduser samt rollespil.
4.klasse laver natteliv for 2. og 3. klasse.
Overnatningen foregår i mange små hytter tæt sammen.
Blå gruppelejr 2018 rollespil54
Blå gruppelejr Rollespil
trollhytten
2019 Blå gruppelejr

Rød gruppelejr

I rød gruppe – 5. 6. og 7. klasse – er der et af årene gruppelejr, der er en del af foreberedelserne til rød årets rød gruppe musical.

Et andet år forgår efterårs gruppelejren i København, typisk indkvarteret på en af lilleskolerne der.

Så er der gruppevise ture til et hav af kulturelle perler og optur over alle de muligheder der er – hele tiden.

7.klasse laver et by-natteløb for 5. og 6. klasse.

Det tredje og sidste år på rød gruppelejr har haft skiftende temaer: Filmproduktion, Madlavning, Idræt, Nationalparksudforskning for at nævne nogle.

Hele gruppen cyklen typisk samlet afsted, hvis distancen er under 50 km.

Rød gruppelejr 2019 Musicaløver
2019 Rød gruppelejr musical forberedelser