Madordning

Vi har en madordning med frisklavede, kolde, lune eller varme retter hver dag, brød, grøntsager og frugt. Hanne Kok og Jørgen er køkkenchefer, og børnene hjælper på skift til med at kokkerere. En enkelt gang i mellem, hvis børnene fx. skal på tur, hvis der er kokke-kursus eller andet lige laver om på hverdagen, står den på madpakker hjemmefra. Den resterende udgift, ud over det månedlige tilskud på 333 kroner til madordningen, er inkluderet i skolepengene

Madordningen bidrager til det gode friskoleliv og fællesskabet.

Frokosten er noget vi samles om, for vi ved, at det sunde måltid har stor betydning for indlæring. Vi køber økologiske råvarer (mere end  90%)  og af dem laver vi hjemmelavede livretter med masser af grøntsager, groft og friskbagt brød, lidt kød og fisk og masser af stolthed. Vi laver selvfølgelig vegetarisk til vegetarerne og mad uden mælk og gluten til dem der har brug for det.

Vi har stort fokus på bæredygtighed generelt og derfor har vi retter på menuen, hvor madspild er minimal. Vi laver masser af vegetarisk mad og når der er kød på menuen er vi opmærksomme på lidt og godt. I køkkenet finder du hjemlighed og dejlige dufte af frisk tilberedt mad og nybagt brød og vi er glade for besøg og madønsker.

Køkken mad i farver Lars Madfar
Farver i køkkenet
udespisning forår 2019
Godt vejr og mad i skolegården

Undervisningen i faget Mad

I forhold til folkeskolefaget madkundskab sker undervisningen på Århus Friskole ved en sammensmeltning af teori og praktisk arbejde. Det vil sige at det pædagogiske og didaktiske arbejde med mad og måltid bringes ind i børnenes hverdag gennem den daglige madproduktion.

Vi underviser i emnerne; sundhed, hygiejne, smag og bæredygtighed. Vi bruger kreativitet og vi eksperimenterer og vi inddrager børnene til indflydelse og medansvar