GDPR OPLYSNINGSPLIGT
U-ønsket materiale på denne hjemmeside:
Kontakt skolens kontor på tlf: 86283354 eller mail til skoleleder@aarhusfriskole.dk
Om relevansen af indhold af historisk karakter på denne hjemmeside.
Århus Friskole er landets næstældste lilleskole – fra 1952.
Igennem årtierne har børn, lærere og forældre på skolen været aktive i udviklingen af denne skoleform:
Det være sig f.eks i udviklingen af en lilleskolepædagogik med afsæt i det antiautoritære og kulturradikale,
igennem forsøg med organisationsformerne og strukturer f.eks frem mod 70-80’ernes børnemagt, til 80-90’ ernes radikale projektarbejder og 00’ernes unges digitale indgangsvinkler til egne autentiske udtryk .
Århus Friskole har deltaget og bidraget til Århus’ kulturliv f.eks i forbindelse med 1980’ernes folkelige karnevals og igennem 20 år været bærende af det årlige børnearrangement i Den Gamle By/ Botanisk Have i Århus Festuge sammen med det daværende Børnehave Seminarie.
Her fik op mod 50.000 århusianske børnehave- og skolebørn del i skolens særlige tilgang til musik og sang, leg og bevægelse.
Byfester og lignende i det jyske har haft deltagelse af skolens skiftende 8.klassers optogsmusik og deres organisering af lege og danse med deltagerne.
I Ålestrup foregår dette stadig årligt på nogen og 40’ år.
Århus Friskoles internationale engagement har igennem 50 år ført til besøg hos og udvekslinger med unge fra Norden, Øst-og Vesteuropa, Nordafrika, Vestafrika, Østafrika og Sydafrika, Caribien og Brasilien. Det har sat et særligt præg på skolen.
Genbesøg er lykkedes af og til. F.eks for børnegrupper fra Tanzania, Cuba, Brasilien.
På disse og en del andre områder er Århus Friskole en usædvanlig skole.
Erfaringer fra og udbytter af forlængst udførte forsøg har stadig deres levende plads på Århus Friskole.
Et vist kendskab til skolens historie er derfor en central nøgle til at forstå Århus Friskole af idag.
Det er relevant, at denne hjemmeside også har lidt længere bagudskuende dele. I GDPR sammenhæng og term er der på disse områder en betydelig samfunds interesse i materialets tilgængelighed.