FORVENTNINGER TIL VORES KOMMENDE SAMARBEJDE
Det er en forudsætning for denne skoles eksistens og liv, at der er en aktiv forældrekreds omkring den. Hvis I melder jeres barn ind på Århus Friskole, forpligter I jer samtidig til:
At deltage i 4-6 forældremøder om året.
At deltage i andre forældrearrangementer, fx hyttetur, juleafslutning, praktikfremlæggelse, m.m.
At deltage i arbejdsweekend min. en gang om året.
At deltage i forælderengøringen en gang om året.
At holde jer orienteret om bestyrelsens arbejde og gerne deltage i skolens generalforsamling.
At komme til Høstival og Fastelavn.
At være med til at renovere og bygge om på skolen på arbejdsweekender og sommercamps.
At være forældrevikar – måske 2-3 gange i et helt skoleliv.
At afholde jeres ferier med jeres børn efter skolens ferieplan.
At jeres barn har en bærbar computer fra 4. klasse.
Vi forventer endvidere, at I støtter jeres barn i det, som det har svært ved at finde ud af alene, såsom at komme i skole til tiden, at have skoletaske med penalhus med, at have passende tøj på, samt at give besked, hvis barnet er sygt.
Vi vil også gerne vide, hvis der sker store omvæltninger i jeres liv, som kan påvirke barnets humør eller adfærd i skolen.
FORÆLDREMØDER
Vi holder hyppigt forældremøder. På disse forældremøder vil klasselærerne/faglærerne orienterer jer om, hvordan det går i klassen. Det er bl.a. også her, man kan have mere overordnede diskussioner om pædagogik, fx opdragelse, pligter i hjemmet, alkoholpolitik for klassen til private fester, osv.
På Århus Friskole danner forældrene ”teams” omkring deres børns klasse, og det er yderst vigtigt, at alle forældre i disse teams bakker op om skolens vigtigste pædagogiske arbejde – at danne børnene til at være en del af et fællesskab.
Skolens og klassens trivsel hviler på et samarbejdende forældreteam, så selvom man som forældre naturligt har mest fokus på sit eget barn, er det afgørende, at man også har øje for gruppens behov. At være forældre i en klasse betyder derfor, at man deltager i arbejdet med hele gruppen og betragter den som et socialt fællesskab i udvikling. Så det faktum, at man som forældre på en lilleskole er deltager mere end bruger, gælder også i det pædagogiske arbejde.
Som andre skoler lægger Århus Friskole vægt på den enkelte elevs faglige og sociale udvikling, men sideløbende med det har vi masser af tiltag, traditioner og pædagogiske metoder, som er basis for det fællesskab og det sociale liv, vi er så glade for og stolte af.