Mit navn er Ditte Lodahl, og jeg er uddannet fra Silkeborg Seminarium i 2008. Som nyuddannet fik jeg job som folkeskolelærer, hvor jeg arbejdede i syv år, og hvor jeg bl.a. fik rigtig meget erfaring indenfor klasseledelse og inklusion. Her arbejdede jeg også som dansk-som-andetsprogslærer på skolens sprogværksted.

I 2015 fik jeg mit drømmejob på Århus Friskole, og jeg følte med det samme, at jeg var landet på den rette hylde. Jeg elsker lilleskolekulturen med alle dens farver og projekter og fokus på bæredygtighed. Jeg er en del af indskolingsteamet, hvor jeg ifølge skolens struktur starter op som klasselærer i børnehaveklassen og følger børnene til og med 4. klasse. At være klasselærer og få en tæt relation til børnene samt at være med til at lave rammer, så børnene får en god, tryg og spændende start på deres skoleliv, betyder rigtig meget for mig. Derudover er jeg dansklærer med stort D, og i 2017 blev jeg en del af skolens læsevejlederteam, da jeg tog Frie Skolers læsevejlederuddannelse.

I min tid på Århus Friskole har jeg været vejleder for flere sprogpraktikanter med flygtningebaggrund, som har kunnet øve sig i dansk sammen med børnene, lære om dansk kultur og traditioner og samtidig vise og fortælle os her på skolen om andre kulturer, religioner og skæbner. Det har i min optik været meget meningsfyldt. På skolen spiller jeg med i “De hæsblæsende”, som er et lille trompetorkester.

Jeg bor i Stavtrup i et bindingsværkshus fra 1770 sammen med min mand og to piger, som begge har deres lilleskolegang sammen med mig på Århus Friskole. I min fritid nyder jeg – udover at være sammen med min familie – bl.a. at gå ture med vores hund, Skipper, at lave udendørs Tabata med mine nabo-venner, at danse og at  hygge og gå i teatret med mine veninder og madklub.