Billedkunst på Århus Friskole.
I Billedkunst udvikler børnene deres egne idéer ved at lege med og udforske forskellige teknikker og materialer. Børnene eksperimenterer, fordyber sig, gentager sig selv og forfølger deres idéer fra tanke over handling til et færdigt produkt.
Vi arbejder med, at det enkelte barn bevarer sin nysgerrighed, udfordrer sig selv og udvikler sin egen udtryksform.
Udviklingen af det individuelle sker altid i en fælles ramme til gensidig glæde og inspiration.
I Billedkunst er der plads og ro til fordybelse. Børnene lærer at give processen tid og at gøre produkterne helt færdige, så de kan være stolte af resultatet. Processen er åben som legen, og børnene får brug for iagttagelse, sanser, fantasi, inspiration og viden. Det er et fag, hvor fantasien får frit løb, og hvor børnene opdager ved at eksperimentere. Børnene bruger deres hænder.
Vi afslutter ofte projekterne med en udstilling eller et andet produkt, så børnenes arbejde synliggøres, og andre på skolen kan få glæde og inspiration af det.
Børnene skal lære at arbejde på et værksted. De skal vide, hvordan de skal bruge de forskellige materialer og værktøjer, og hvordan de undgår unødigt spild af materialer, og de skal lære at rydde op efter sig. På den måde bliver de selvhjulpne og kan bruge lokalet, når de har lyst.
Lærerens rolle er at præsentere en tydelig ramme med idéer, teknikker og arbejdsmetoder. Læreren giver plads til børnenes egne eksperimenter og støtter dem i at udvikle egne personlige udtryk gerne gennem skæve indfaldsvinkler og provokation. Læreren baserer undervisningen på det undersøgende og det eksperimenterende. Når læreren giver respons, skal det være med stor respekt for børnenes egne udtryk.
Vi arbejder med plane, rumlige og elektroniske billeder.
Lillegul og Blå Gruppe:
Plane billeder:
Børnene lærer de grundlæggende teknikker inden for maleri, tegning og grafik.
Tegning:
selvportræt, Bevægelsestegning, konturtegning, kontraster, silhuetter, lys og skygge, tegne ud fra model og opstillinger, tegne ude, arbejde med skitser, illustrere egne fortællinger og digte, tegneserier,plakater, postkort.
Maleri:
Farvecirklen, varme og kolde farver, komplementærfarver, collager, arbejde med mønstre, gentagelser og strukturer, forskellige teknikker, maleri på papir, plade eller lærred, udsmykningsopgaver, plakater.
Grafik:
Sort/ hvid kontrast, det negative billede, form og flade, linoleumstryk, dybtryk i zink
Rumlig Billedkunst:
Skulpturer i ler, gips, cernit, ostevoks, papmaché.
masker i gips, pap, papmaschè
tableau-kasser, der kan illustrere en historisk periode, et rum, Landskaber til figurer el. lign.
Installationskunst i f.eks. kufferter, skabe, cykler
Skrotkunst, brug af genbrugsmaterialer og fokus på bæredygtighed
Designopgaver Kostumer og figurer
Scenografier til musical, et fast projekt hvert 3. år
Vi arbejder også med:
Billedanalyse
Forskellige kunstnere
Arkitektur og design og hulebyggeri
Elektroniske billeder:
Digitalkamera – digitalfotos
Filmoptagelse og fremstilling af animationsfilm
Billedmanipulation
Vi har emner om forskellige kunstnere og deres udtryksform set i forhold til den tid, de levede i.
På skolen har vi jævnligt besøg af gæstelærere i Billedkunst
Vi besøger forskellige kunstmuseer og gør brug af ULF`s billedkunsttilbud til børn
Vi arbejder også med billedkunstfaget på tværs af andre fag samt på vores lejre, til Festugeoptoget i Århus Festuge, på de årlige juleværksteder og til 9′ klasses gaver til skolen.