Skolens Struktur

Århus Friskole er organiseret i 10 klasser med 20 – 22 elever fra bh.kl til 9.kl.

Klasserne indgår i 3 grupper. Hver gruppe har deres klasselokaler samt fællesrum.

Grupperne er på gruppelejr i efteråret. I foråret er der klasselejr.

Gul gruppe er de ældste sammen med de yngste: Bh-klasse, 1. klasse samt 8. og 9. klasse.

Blå gruppe er 2. 3. og 4. klasse.

Rød gruppe er 5. 6. og 7. klasse.

Der er skoleåret igennem helskole aktiviteter, der skaber sammenhæng for hele skolen:

Det er blandt andet månedlige fællesmøder for hele skolen, som klasserne på skift står for planlægning og gennemførelse af,

møder med musik og sang i centrum, optogs forberedende uger og

Juleværksteder med  uges tid med kreativ håndværksmæssig fordybelse.

Disse aktiviteter foregår på tværs af alder.

Århus Friskole fører til Folkeskolens Prøver efter 9.klasse.

Her er Sylles fra 9. klasses tale ved afgangsfesten 2024:

“For snart 10 år siden stod jeg her i salen, sammen med min klasse til allerførste skoledag. Med i skole havde jeg min skoletaske. Den var tom på nær et penalhus nede i bunden.

Nu har vi været her i 10 år. Hvert år med en forudsigelighed om hvad der skal se i morgen. I morgen skal vi også i skole. Og efter ferien skal vi i skole igen. Sådan har det været i 10 år. Men sådan hænger tingene ikke sammen længere. Vi er blevet ældre. Vi er klar til at komme videre. Klar til at flyve ud af puppen, som en sommerfugl. Eller er vi? For vi vil jo gerne nyde den fantastiske skole og dens fantastiske mennesker så længe som muligt.

Men vores tid her på skolen er forbi. Vi skal alle i forskellige retninger. Her skilles vores veje, både som en klasse, men også væk fra skolen i helhed. Men værdierne og alle de ting vi har lært, både det faglige og det som ikke er muligt at lære gennem faglighed, de ting tager vi med videre i livet. Uanset hvor vi flyver hen, vil vi altid have alt det vi har lært med til at imødegå livets mange udfordringer.

Da jeg startede for 10 år siden, var min skoletaske næsten tom.

Nu er tasken fyldt med 10 års erfaringer, minder og unikke oplevelser, som man kun får på ÅF. En taske som gør mig, og resten af min klasse, klar til livet efter skolen. Blandt det indhold er mange af de ting som gør ÅF helt særlig. Vores legesøskendeordning, lejre, praktik, fremlæggelser, grupper, bordhold, fællesskab, arbejdshold, Høstival, fastelavn og 8. klasseturen. Så det er en meget fyldt taske. Fyldt med ting som kan hjælpe os på vores videre vej.

I tasken er også al den omsorg og kærlighed, de voksne her på skolen har givet os. På ÅF er der voksne, som giver et skub i den rigtige retning, dog uden at skubbe for hårdt. Der er voksne som giver et kram uden at være omklamrende. Der er voksne som tror på os – også når vi har lavet for meget ballade.

Så kære elever og kære ansatte, nu er tiden kommet til at vi tager tasken på ryggen, folder vingerne ud og flyver ud i livet. Men I kan være så godt som sikre på, at vi flyver forbi til Høstival og fastelavn, både næste år, året efter og selvfølgelig om 10 år.”

4.klasse lærer os en dans.
Månedligt fællesmøde i salen2
Helskole i Salen