Århus Friskoles brev til Praktikstederne:
“Til praktikstedet
Det er et led i skolens målsætning, at børnene fra et tidligt tidspunkt -d.v.s. fra 3. klasse – kommer ud og prøver at være på en arbejdsplads.
Dels for at finde ud af, hvad andre mennesker arbejder med, mens de selv er i skole, dels – for de ældstes vedkommende – at give dem bedre muligheder for at vurdere egne forudsætninger og forholdene i de erhverv, som de er interesserede i.
Vi lægger stor vægt på forberedelse og efterbehandling af praktikperioden. Børnene skal skrive dagbog under praktikopholdet, og efter praktikken skal de skrive rapport, som de skal fremlægge for forældre, elever og lærere.
Vi forventer, at børnene deltager i arbejdet på praktiskstedet på lige fod med det øvrige personale i det omfang, det er muligt. Så vidt muligt kommer klasselæren på besøg i praktikperioden.
Skolen er dækket ind med hensyn til forsikringer, og henvendelse om eventuelle skader, som vore elever forvolder, bedes omgående ske til skolen.
Tak fordi I vil tage en af vore elever i praktik.
Med venlig hilsen (Klasselæreren)
Elevens navn
Klassetrin
Undertegnede forældre til (barnets navn) erklærer herved, at jeg er indforstået med, at min søn/datter er i praktik hos dig/Jer.”
Folkeskolepraktik i 6.klasse
Der mangler fotos i HM’s artikel
Artikel i Pædagogisk Rapport 2013
“Af!Hans!Martin!
Som klasselærer i 6. klasse er jeg for tiden midt i at håndtere et gammelt friskolefænomen: Folkeskolepraktik. Så det falder naturligt at lade mit bidrag til dette årsmagasin handle om denne særlige ordning.
Folkeskolepraktik er et levn fra de dage, hvor friskolebørn vidste meget lidt om den almindelige danske folkeskole. Forestillinger om folkeskolen som et ikke!hyggeligt, autoritært fængsel med ubehagelig strenghed og disciplin og forestillinger om folkeskolen som en skole med en masse fagfaglig undervisning og superdygtige elever. På samme tid et mereværd og et mindreværd. Og så var det jo sådan for 20!30 år siden, at friskolebørn boede spredt udover kommunen, og deres nabobørn og venner fra vejen gik på den lokale folkeskole, så de havde samtidig folkeskolebørn tæt inde på livet.
Kloge folk på Friskolen fik så den glimrende idé at etablere en folkeskolepraktik; for at lade afprøve de forestillinger friskolebørnene havde og for at styrke de relationer, børnene havde i deres nærmiljø. Og hvor praktikken på de øvrige klassetrin varede i en uge, varede den i 6. klasse to uger. Og sådan er det stadig; to ugers folkeskolepraktik i 6. klasse. At folkeskolepraktikken foregår på 6. klassetrin er også velvalgt; her er børnene stadig ret smidige i deres identitetsdannelse, gode til at forholde sig og gode til at opleve nyt.
Og succeshistorierne er mange. Spørger man gamle elever, der har forladt skolen for 10!20! 30 år siden, så kan de alle huske deres folkeskolepraktik. De fleste husker det som et både udfordrende, spændende og givende forløb.
Og traditionen lever endnu, med den lille forskel at vi nok bør omdøbe folkeskolepraktik til skolepraktik. Det er nemlig blevet mærkbart sværere at få folkeskoler til at være værter for denne praktik. En del af forklaringen er, at kontakt til folkeskoler i dag er blevet meget mere formel; al kommunikation går gennem kontoret og mere eller mindre begejstrede administratorer, som kan vælge at se vores ordning som ubelejligt ekstraarbejde. Derfor er 4 børn fra nuværende 6. årgang i praktik på privatskoler i stedet for folkeskoler. I min optik gør det ikke den store forskel, for at opleve en anden skolekultur synes for mig at være det vigtigste mål. At forholde sig til andre er at forholde sig til sig selv og det kan lige så godt være i en fremmed privatskolekultur, som det kan være i en fremmed folkeskolekultur.
For børnene i 6. klasse er denne praktik en voldsom udfordring, en udfordring på linje med konfirmation eller 8. klassetur. Og klart nok ! det er da en stor opgave, vi stiller dér, især på det personlige plan. Er jeg god nok? Kan jeg følge med i timerne? Er de søde ved mig? Kan jeg klare at holde mit lille foredrag om Friskolen foran en hel klasse? STORE udfordringer!
Og det er fint, vi elsker store udfordringer. Og vi skal jo også gøre os klar til at møde og aktivt involvere os i en gruppe unge, når vi lige om snart skal på 8. klassetur.
Så udrustet med bævende hjerte og det lille hjemmefra øvede foredrag om Århus Friskole, pakker de deres tasker og sover dårligt natten til den første praktikdag på fremmed grund.
Uha da! Tænk, hvis vi voksne skulle kastes ud på en fremmed arbejdsplads i 14 dage! Der ville blive nok at forholde sig til.
Undervejs i praktikperioden besøger klasselæreren børnene på deres praktikskoler. Hvis jeg kan, dumper jeg ind i en hjemkundskabstime (for det er et fag, mange friskolebørn ser frem til at opleve) eller et spisefrikvarter i kantinen, hvor Lars Madfar pludselig bliver omtalt som noget lignende Jamie Olivers storebror.
Der er ingen tvivl om, at skolepraktikken sætter sving i børnenes tanker og refleksioner; hvad er en god skole? Hvad er god undervisning? Hvad er god klassekultur? Hvad er en god elev, og hvad er en god lærer? Vigtige isues og god proces!
Når børnene så vender hjem fra praktikken, er det ofte med en styrket kærlighed til Friskolen. Kærlighed til stemningen, musikken, trygheden, lærerne ! og især til Lars Madfar… Samtidig har de også kritikpunkter: Hvorfor har vi ikke noget skolebibliotek? Hvorfor er der mere larm i timerne i vores klasse end i praktikklassen? Nogle børn føler sig fristet af en masse nye venner og nye muligheder og overvejer et skoleskift, og det er fint! I hvert fald er det en styrkende oplevelse at have klaret udfordringen, en erfaring, der giver mod og selvbevidsthed, og det er jo der, vi skal hen!
Det jeg glæder mig allermest til, når min klasse kommer hjem (ja, det hedder vel ”hjem”…) er, at høre deres historier, hvad de har oplevet, og hvad der har givet dem nyt syn på skolegang. Mit arbejde består især i at sørge for, at de kan dele deres erfaringer i klassen og i at tematisere de vigtigste forskelle på Friskolen og andre skoleformer.
Skolepraktik er en god opfindelse. Den burde være mere udbredt, men selvom vi inviterer til at gæsteskolerne sender elever i praktik eller bare på besøg hos os, sker det yderst sjældent. Ærgerligt, for det er godt for alle at opleve nyt, og det er godt at arbejde med at kende sig selv gennem mødet med andre kulturer om det så er erhvervspraktik, 8. klassetur eller skolepraktik.”
Her kan der være en praktikrapport – som vi har fået lov af familien til vise her.